Rejseinfo

FAQ

Det har andre spurgt om

Ofte stillede spørgsmål

Det er helt forståeligt, hvis der er nogle ting ved din rejse, som du undrer dig over. Vi får ofte de samme - meget normale - spørgsmål om vores rejsemål. Du er altid velkommen til at kontakte din rejsekonsulent, men måske kan du finde svaret meget hurtigere i denne FAQ.

 

1. Hvad er ESTA?

Før du rejser til USA, skal du have ESTA, hvilket er en elektronisk indrejsetilladelse. Denne skal udfyldes senest 72 timer før afgang og er en forhåndsgodkendelse, hvilket vil sige, at du får tilladelse til at flyve ind i landet. Først ved immigrationen i lufthavnen får du den endelige tilladelse til at rejse ind i USA. Læs mere om indrejse i USA.

2. Hvad er resort fees?

Et resort fee er et gebyr, man betaler på nogle hoteller i USA. Det er ikke alle, der har det, men det er mere reglen end undtagelsen, at der er resort fees. USA Tours kan ikke betale dette gebyr hjemmefra, så det skal du selv betale ved ankomst til hotellet.

3. Er der morgenmad på hotellerne?

Som oftest er morgenmad ikke inkluderet i dit hotelværelse, når du rejser i USA. Det er både billigere og mere lækkert at gå ud at spise morgenmad på en café, diner eller kaffebar - specielt i storbyerne, hvor udvalget er stort. USA Tours kan dog også sagtens tilkøbe morgenmad for dig, hvis du ønsker det.

4. Er der mad på flyveren til USA?

Ja, der er altid måltider inkluderet i flyrejsen til USA, medmindre du rejser med IcelandAir.

5. Er bagage inkluderet på flyveren til USA?

Ja, du må altid have indtjekket bagage med på oversøiske flyvninger. Dog skal du betale for din bagage på indenrigsflyvninger. Læs mere om bagage og flyrejser.

6. Skal min bagage tjekkes ind i alle lufthavne?

Nej, når du tjekker ind i lufthavnen i Danmark, kommer bagagen med hele vejen til USA. Så hvis du mellemlander et sted i Europa, kommer bagagen med videre på flyet til USA, uden du skal gøre noget. Dog er du mange gange nødt til at hente din bagage og tjekke den ind igen, når du mellemlander i USA.

7. Er der transport til og fra lufthavnen?

Hvis du lejer en bil, vil du ofte hente den i lufthavnen, når du lander, og kan derfor selv køre til hotellet. Hvis du ikke lejer en bil - eller først vil have bil senere på rejsen - skal du finde en anden måde at komme til og fra lufthavnen. Ofte er det nemmest og billigst at tage en taxa, men USA Tours kan også arrangere privat transport.

8. Hvor gammel skal jeg være for at leje bil i USA?

Du skal være minimum 21 år for at leje bil i USA. Dog skal du betale et klækkeligt gebyr for at leje bil, hvis du er under 25 år. Læs mere om at leje bil i USA.

9. Skal jeg betale for at køre på vejene i USA?

Der er betalingsveje nogle steder i landet, f.eks. i Florida. Kører du meget rundt, kan det godt løbe op. Du kan enten betale hver gang, du kører på en betalingsvej, eller du kan købe et kort på forhånd og køre frit med det. Din rejsekonsulent kan rådgive dig om betalingsveje, og hvordan du undgår at betale for meget.

10. Hvor mange penge skal jeg bruge på mad?

Det er meget svært at sige, da det afhænger af dine vaner og ønsker til din ferie. Generelt kommer du langt for pengene, hvad angår mad i USA, især hvis du sammenligner med Danmark. Hvis ikke du har noget imod at spise på kæderestauranter og fastfood-steder, kan du bruge relativt få penge på mad. Hvis du derimod vil spise på gode restauranter hver dag, kan du bruge mange penge på mad. Du skal også huske at medregne drikkepenge. Læs mere om drikkepenge i USA.

11. Hvad er inkluderet i min rejse?

Medmindre du aftaler andet med din rejsekonsulent, er følgende altid inkluderet i rejsen:

  • Skatter og afgifter

  • Forplejning på flyrejser

  • Bagage på oversøiske flyvninger

  • Bilforsikringer

12. Hvad er ikke inkluderet i min rejse?

Medmindre du aftaler andet med din rejsekonsulent, er følgende ikke inkluderet i rejsen:

  • Bagage på indenrigsfly

  • Envejsgebyr på billeje

  • Resort fees på hoteller

  • Morgenmad på hoteller

  • Sædereservation

  • Transport til og fra lufthavnen

13. Skal jeg have en forsikring, når jeg rejser til USA?

Vi anbefaler på det kraftigste at have en rejseforsikring, når du rejser til USA. Bliver du syg på rejsen, kan det blive frygteligt dyrt at få behandling, hvis ikke du har en forsikring, der dækker. Det samme gælder, hvis du kommer ud for en ulykke, mister din bagage o.l. Læs mere om forsikringer til rejsen.

14. Skal jeg vaccineres?

Generelt behøver man ikke vaccinationer for at rejse til USA og Canada, da de fleste allerede er vaccineret mod difteri og stivkrampe. Rejser du til Mexico eller Caribien, vil du som regel skulle have andre vacciner også. I alle tilfælde henviser vi dog til Statens Serum Institut og egen læge.

15. Hvornår skal jeg betale min rejse?

For at vi kan booke din rejse, skal du betale et depositum, som svarer til 60 procent af rejsens fulde pris. Resten af beløbet skal betales senest to måneder før afrejse.

16. Hvad sker der, hvis USA Tours går konkurs?

Skulle det højst usandsynligt ske, at USA Tours går konkurs, inden du skal ud at rejse, vil du ikke miste din rejse. Vi er medlem af Rejsegarantifonden (medlemsnr. 2338), som sikrer kunderne økonomisk, hvis et rejsebureau går konkurs.